”En plats där vi kan utveckla branschen”

Varje år samlas människor från 900 svenska och internationella varumärken i Nacka för att visa sina nya kollektioner och delta i olika events.
Kvinna framför klädställningar

Huvudstadsregionen har goda förutsättningar för att företagskluster ska frodas och utvecklas. 

Ett exempel på ett traditionellt kluster där aktörer sitter nära varandra, ligger några minuters bussresa från Slussen i Stockholm. Nere vid vattnet i Nacka Strand finns inom några kvarter flera hundra aktörer inom modeindustrin samlade i Stockholm Fashion District (SFD), en affärsmötesplats med verksamhet året runt. I området finns även Stockholm Shoe House med 57 showroom och även Nacka Strandsmässan där SFD huserar två gånger per år under modeveckorna.

–  Det här är inte bara en plats att samlas kring rent fysiskt, utan en plats där vi kan utveckla branschen. Det här är det största sammansatta kluster som skapats i branschen på 25 år, säger Stockholm Fashion Districts styrelseordförande Vanessa Leporati nere i entrén till höghuset Stockholm Showroom.

 Huset slog upp dörrarna för mode 2016 och huserar i dag 86 showrooms för både svenska och utländska modeföretag. Medlemsorganisationen Trade Partners Sweden, grundaren till SFD, arrangerar allt från modemässor till föreläsningar och utbildningar. I huset finns en mix av människor och erfarenheter som kan lära av varandra.

 –  Vi har en enorm kunskap i vårt nätverk. Allt från branschens bästa jurister till människor med mängder av erfarenhet av hur branschen fungerar. Modebranschen är en hårt arbetande industri fylld av kompetenta, affärsdrivna och kreativa människor, säger Vanessa Leporati.

Allt ligger på gångavstånd

 Den uppenbara fördelen med SFD är att allt är koncentrerat på en yta där allt ligger på gångavstånd.

–  Här är vi tillsammans, det ordet är viktigt. Inköpare älskar att komma hit, för här kan de arbeta effektivt med sina möten, få ny inspiration och vara med på våra nätverksträffar och utbildningar. Det är också ett stort plus att det är lätt att nå oss med båt, buss eller bil, säger Vanessa Leporati.

En av alla de personer med företag i SFD är Kim Lagher och hennes Kullavik Design. På åttonde våningen i huvudbyggnaden har hon sitt kontor och showroom där hon dels arbetar med egna företaget Pearl Design Stockholm, dels som agent åt märken inom underkläder och badmode som Seafolly och Aubade. Tidigare satt hon ensam i Göteborg med både kontor och lager.

–  Då hade jag inte kontakt med folk, eller fick den sammanhållning med idéskapande som vi har här. För mig är det här ett utsökt ställe att sitta i ett kluster. Det viktiga är att du får en gemenskap där du har samma mål att skapa och ge bra service och utbud. Du kan diskutera trenderna i Sverige och världen, du har ett utbyte när du tar en kopp kaffe här ute i korridoren. Du sitter mycket själv, men det är lätt att ringa eller gå över till en kollega och fråga: "Hur gör du när du får ett sådant här problem?" Så kan man diskutera med varandra och det är väldigt bra, säger Kim Lagher.

Lätt att skapa gemensamma aktiviteter

I Nacka-klustret finns en styrka i att vara flera. Det är exempelvis lätt att skapa gemensamma aktiviteter. I februari gick Kim Lagher tillsammans med flera andra företag inom underklädessegmentet i SFD ihop och hade ett event.

–  Då kände vi att wow, vi blev en grupp och vi diskuterar och har en föreläsning tillsammans. Det gav en kraft och positivitet. Kunden som kommer på besök har möjlighet att dels boka möten med alla, dels få en känsla vad som händer och vad som gäller för säsongen. Det är viktigt. Det är en styrka för den svenska modebranschen att man utifrån vet att Stockholm Fashion District, det är här ute i Nacka Strand, säger Kim Lagher.

Men kan det inte vara en nackdel att ha konkurrenter om samma kunder på så nära avstånd? Tar man inte kunder från varandra?

–  Jag ser det som att kunden ändå bestämmer vem de ska handla med oavsett omgivningen här, så nej, jag ser det inte som ett hinder, säger Kim Lagher.

Tillbakasväng till samarbete

Den moderna svenska modeindustrin drog på allvar i gång på 90-talet med företag som Acne och Filippa K. Då jobbade man också mycket tillsammans, enligt SFD. Sedan följde en individualiserad period och i dag har det svängt tillbaka till samarbete och transparens.

 –  Gemenskapen och samhörigheten är väldigt viktig och du har en fysisk plattform. Tillsammans kan vi göra så mycket och det är viktigt att vi fortsätter utvecklas. I slutändan handlar vår industri om kreativitet och handel, säger Vanessa Leporati.  

Läs mer

Det här är en del av en artikel som först publicerades i  STHLM Magazine, ett magasin från Stockholms Handelskammare. Du kan vidare om de andra spännande kluster som finns i vår region (på sidan 70) eller hitta mer spännande läsning om allt ifrån boendeformer till löprundor och skräpplockning.